logo Facebook
i slova jsou činy

Rozhlasovému éteru vládne Rádio Impuls, posiluje Český rozhlas

16. května 2019 05:00 / autor: Jan Mrzena

Podle dat Radioprojektu za poslední čtvrtletí minulého roku a první kvartál roku 2019 zůstává nejposlouchanější silná čtyřka. První místo drží bezpečně Rádio Impuls. Na druhém místě setrval Radiožurnál, těsně za ním Evropa 2. Čtvrtá Frekvence 1 i nadále klesá a její ztráta rychle narůstá. To vše platí jak v týdenní, tak i denní poslechovosti. Odstup ostatních celoplošných stanic je výrazný. Celkově rostly především stanice Českého rozhlasu.

Rádio Impuls jako jediné trvale naladilo více jak milion posluchačů denně (1 036 000, oproti minulému měření úbytek 15 000). Pozici trvalé jedničky potvrdilo i v dalších sledovaných hodnotách. Jednou týdně si Impuls naladí dokonce 1.872.000 posluchačů (úbytek 103 000). Veřejnoprávní Radiožurnál, měl 882 000 posluchačů denně (úbytek 17 000), Evropa 2 v denní poslechovosti dosáhla 853 000 (úbytek 37 000). Frekvence 1 zažívá od poloviny roku 2015 trvalý odliv posluchačů a pád se zatím nezastavil. V posledním půl roce si ji jedenkrát denně naladilo 685 000 (úbytek 45 000) příznivců. Mezi celoplošnými stanicemi pokračuje ve zlepšování pozice Dvojka Českého rozhlasu – denní poslechovost dosáhla 326 000 (nárůst 38 000). Přeformátování Dvojky do tohoto výzkumu prakticky „nedorazilo“. ČRo Plus pokračuje v trvalém růstu, denně si stanici naladí 110 000 lidí (nárůst 18 000) a 165 000 v průměrném týdnu (nárůst 21 000). Vltava po loňských dramatech potvrdila stabilizaci – denně si ji naladilo 63 000 posluchačů (nárůst 2 000).

Mezi nadregionálními rádii potvrdila svou pozici síť Hitrádií s denní poslechovostí 664 000 (úbytek 11 000). Hitrádia se i přes ztráty prakticky dotáhly na celoplošnou Frekvenci 1. Nárůst zaznamenalo Rádio Blaník, jednou denně si ho pustilo 586 000 fanoušků (nárůst 28 000).

Na rozhlasovém reklamním trhu vládne skupina Radiohouse s téměř polovinou (48,5 %) – zastupuje například Evropu 2, Frekvenci 1, Rádio Blaník, síť Hitrádií a další. Za ním má stabilní postavení Media Club (26,4 %), který zastupuje například Rádio Impuls (stanice sama obstarává polovinu podílu – 13 %), Rádio Kiss, Rádio Beat a další. Svůj podíl zvýšil Český rozhlas (22,9 %). V prvním čtvrtletí 2019 dosáhly čisté investice do reklamy na rádiích v České republice 297,8 milionu Kč (meziroční nárůst o 4,7 milionu).

Výzkum poslechovosti pro Radioprojekt realizují na vzorku třicet tisíc respondentů ročně společnosti STEM/MARK a Median. Data sbírají formou telefonického rozhovoru, jehož délka se zkrátila na 17 minut. Respondenti jsou vybíráni náhodně, přičemž 20 % z nich se rekrutuje z databáze pevných linek a 80 % z náhodného generování mobilních telefonních čísel.