logo Facebook
i slova jsou činy

Jak si vedla mainstreamová ČT1 v roce 2018?

08. července 2019 05:00 / autor: Jan Mrzena

Druhým nejsledovanějším kanálem na českém televizním trhu je dlouhodobě ČT1. Šéfové Kavčích hor ho programují jako rodinný kanál zaměřený na široké spektrum diváků, jako veřejnoprávní mainstream. Mezi plnoformátovými kanály je na ČT1 nejvíce zastoupena původní česká dramatická a seriálová tvorba, ale i zábavné formáty. Nechybí denní zpravodajství, vážná i zábavná publicistika, dokumenty i nejrůznější magazíny. V roce 2018 dosáhla ČT1 celodenního podílu mezi diváky nad patnáct let 15,80 % (meziroční nárůst téměř o 0,5%), v hlavním vysílacím čase dokonce 18,52 % (nárůst o 1%). Dvouciferné výsledky dosáhla vloni v České republice už pouze Nova (celoden 19,59%, prime time 25,48%) a Prima (celoden 12,35%, prime time 14,43%). Jednička díky těmto číslům dala dobrý základ pro celkové výsledky České televize, která byla vloni lídrem televizního trhu – celková sledovanost 30,13 % (celoden v CS 15+). Zopakovala tak prvenství z let 2012 a 2016. Data čerpána za zdrojů České televize.

V žánrové skladbě ČT1 došlo v minulém roce k menším posunům. Zvýšil se podíl dramatických pořadů, narostla publicistika, méně bylo zábavy, nepatrně ubylo i dokumentů. Stabilní zůstalo zpravodajství, sport, vzdělávací, náboženské a účelové pořady.

Nejsledovanějším pořadem minulého roku se na ČT1 byla premiérová štědrovečerní pohádka Kouzelník žito (v průměru živě a odloženě 2 miliony a 593 tisíc dospělých diváků a 311 tisíc dětí). Těsně za ní skončila repríza pohádky Anděl páně 2. Vysokou sledovanost vykázala dvoudílná koprodukční Marie Terezie, ale také další premiérové dramatiky - Bába z ledu, Instalatér z Tuchlovic a dvoudílné Metanol nebo Dukla 61. Trvale velkou přízeň má nesmrtelná Popelka a Pelíšky, z akvizice pak Formanovy perly Amadeus a Přelet nad kukaččím hnízdem. Mezi nejsledovanější původní seriály patřila Vzteklina a velmi úspěšná byla také devátá řada StarDance. Pro diváky je kanál díky uvedeným pořadům nezaměnitelný.

Ze zpravodajských a publicistických formátů diváci nejvíce vnímají Události, Otázky Václava Moravce, Reportéři ČT a 168 hodin. Jako osobnosti typické pro ČT1 vnímají diváci Karla Šípa, Marka Ebena, Václava Moravce, Jakuba Železného, Marcelu Augustovou nebo Michaelu Jílkovou.

Průměrný koeficient spokojenosti kanálu ČT1 vzrostl na hodnotu 8,4 z desetibodové stupnice. Hodnota je stejná, jako průměr celé ČT. Je nad úrovní celého televizního trhu. Úroveň originality a zaujetí je těsně nad průměrem televizního trhu. Z výzkumu vnímání televizních stanic a potřeb diváků na českém trhu vyplývá, že si kanál ČT1 diváci nejčastěji spojují charakteristiky jako česká, tradiční, důvěryhodná, objektivní, seriózní a profesionální.

Kanál ČT1 má i své odpůrce. Pro jeho diváky by si rádi sáhly komerční televize. O ty mladší má zájem Nova a Prima, o ty starší zase Barrandov. Mnoho odpůrců mají Reportéři (což ovšem může znamenat, že dobře plní to, co od nich plátci televizních poplatků očekávají), Otázky Václava Moravce (patrně díky žárlivosti nad prestiží i laťkou, kterou mezi diskusními pořady nastavují), ale třeba i Máte slovo (možná kvůli osobnosti dominantní moderátorky nebo kvůli formátu jako takovému). ČT1 je mainstreamový kanál se vším všudy. Více než kterýkoliv jiný kanál na českém televizním trhu splňuje základní atributy, které se od televize v tradičním evropském prostoru očekávají - bavit, vzdělávat a informovat.