logo Facebook
i slova jsou činy
ČM TV
Ne vždy jde výhradně o obsah. Podívejte se na naše rozhovory, sledujte body language, gesta a nonverbální vyjádření. Váš pocit doplní to, co můžete slyšet nebo číst. Najdete zde také záznamy jednání, kterých byste se rádi zúčastnili.

Jaromír Šofr: NÁVRAT K PŮVODNÍ PODOBĚ FILMU PROSTŘEDNICTVÍM DIGITALIZACE UMOŽŇUJE POUZE SOFISTIKOVANÁ METODA

06. prosince 2018
Na naše filmy jsme právem pyšní. Hlavně na ty, které měly úspěch v době svého vzniku a které hltáme i dnes. Řada z nich se dočkala mnoha ocenění v zahraničí, protože se ve své době bezpečně zařadily mezi ty nejlepší, které se v Evropě natočily. Miloš Forman, Jan Němec, Otakar Vávra, Evald Schorm, František Vláčil Jiří Krejčík, Věra Chytilová, Jiří Menzel a další osobnosti české filmové školy směle proháněly ve své době úspěšné kolegy tradičních kinematografických velmocí z Itálie, Francie, ale i z Hollywoodu. Klíčovým partnerem při natáčení a postprodukci je pro každého režiséra kameraman. Ne nadarmo se v souvislosti s vynikajícími českými filmy mluví o české kameramanské škole. Pro Jiřího Menzela se takovým tvůrčím partnerem stal Jaromír Šofr. Natočili spolu oskarové Ostře sledované vlaky (1966), Rozmarné léto (1967) a k vlastním třicátinám nadělili Skřivánky na niti (1969). „Skřivánci byli natáčeni už ve stísněné atmosféře tohoto státu. Důsledek přítomnosti cizích armád bylo možno pozorovat v pozvolném vyměňování osobností na vedoucích funkcích ve filmovém průmyslu. Ta výměna byla tak dokonalá, že tam nakonec šli lidi, kteří sloužili Kremlu,“ vzpomínal v novém rozhovoru Českých médií profesor Jaromír Šofr. „Když se točili Skřivánci, tak bylo chladné jaro roku 1969. My jsme ještě měli podporu všech vedoucích míst včetně ředitele Filmového studia Barrandov Harnacha. Film byl natáčen s podporou zahraničního producenta. Jemu jsme pak film předvedli v Mnichově. Projevil až otcovskou péči o nás – což chlapci, ten film je dobrý, to jo. Ale co vy dva, co s Vámi bude? Vy se chcete vrátit do Prahy? My jsme samozřejmě byli naivní kluci, necítili jsme nutnost emigrovat. Věděli jsme, že Čechy nejsou Rusko čili žádná Sibiř, žádný kriminál…Pro Menzela přišel distanc …přežil to jako dítě štěstěny. Jezdil ven, režíroval skvělá divadelní představení, vracel se do Čech. Já jsem to taky přežil. Na Barrandově jsem toho moc neudělal, ale dělal jsem v jiných studiích, v televizi…no uživil jsem se tak nějak.“ Celý článek

Milena Jabůrková: ZMĚNY AUTORSKÉHO PRÁVA SE DOTKNOU VŠECH!

05. listopadu 2018
Česká média trvale sledují diskusi i celý proces schvalování směrnice o autorském právu v Evropě.  „Autorský zákon je zastaralý. Autorské právo nedokázalo chytit krok s mohutným technologickým rozvojem. Vychází ze zásad konce devatenáctého století,“ vysvětlil základní důvody pro změnu docent mediálního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy Aleš Rozehnal.  Proces vyjednávání je časově náročný, klíčovou otázkou zůstává – stihne normu schválit Europarlament ještě před jarními volbami? V novém rozhovoru Českých médií uvedla Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy České republiky: „Nás všech se dané změny nového autorského práva zásadně dotknou.“ Celý článek

Martin Komárek: MILOŠ ZEMAN NOVINÁŘE NENÁVIDÍ OD ROKU 1996 KVŮLI ČLÁNKU V LIDOVÝCH NOVINÁCH

29. října 2018
Politici novináře potřebují, ale současně z nich mají strach. V aktuální Poslanecké sněmovně je jen málo lidí, kteří rozumí médiím trochu víc než průměrný fanoušek fotbalu. Možná proto neexistuje v programovém prohlášení vlády k mediální politice cokoliv hmatatelného, možná proto hlasující většina není schopna vygenerovat víc než jednotlivé kritické výkřiky bez hlubších znalostí problému. Martin Komárek (ANO) byl v minulém období předsedou volebního výboru Poslanecké sněmovny. Dnes už opět novinář a spisovatel v rozhovoru pro Česká média popsal, jak se změnily poměry v nominování kandidátů do RRTV. „Tady to nominují kluby. Já jsem se snažil, aby klub Hnutí ANO nominovalo lidi, kteří věci rozumí, kteří mají mediální zkušenost a kteří jsou nestranní a nezaujatí,“ vysvětlil Martin Komárek a vrátil se k nominaci a odstoupení Petra Štěpánka. „Ta situace je trošku legrační, protože klub ho nejdříve podpořil, jako by nevěděl, kdo to je, a pak, když se to dozvěděl, tak ho nepodpořil. Moc tomu nerozumím, to vypadá, jako by ten klub tak trochu nebyl svéprávný. Ta nominace může být do jisté míry politická hra, nějaký pokusný balónek. Petr Štěpánek, co chce vyhodit Kavčí hory do povětří (byť jen obrazně – myslím, že si neumí udělat ty chemické bomby), rozhodně vystraší a zděsí pražskou kavárnu. Takže možná to byl jakýsi test, jaká bude reakce.“ Celý článek

Jan Jirák: USNESENÍ ŠKOLSKÉHO VÝBORU VZBUZUJE OBAVY O VZDĚLANOSTNÍ ÚROVEŇ NĚKTERÝCH POSLANCŮ

22. října 2018
Je to už deset let, co byl Jan Jirák jmenován prvním profesorem mediálních studií v České republice. Za tu dobu se ve světě šíření informací a relevanci jejich pravdivosti změnilo úplně všechno. „Původní masová média nás svým způsobem dávala dohromady. Všichni se dozvídali zhruba totéž, mohl jsem se spolehnout, že jste viděl stejné zprávy jako já, pravděpodobně jsme koukali na podobný seriál, protože těch možností bylo podstatně méně. Společnost to dávalo trochu dohromady, protože měla nějaký informační a zážitkový základ. Nová média tohle rozbila. Dnes už se lidé nemohou spolehnout na to, že ten druhý zná totéž, dnes už žijeme v menších bublinách, které si sami budujeme, a vnitřní integrita společnosti je daleko menší,“ popsal Jan Jirák začátek trendu, jehož konce nejsme schopni dohlédnout. „Žijeme ve světě, kdy si pravdivosti těch bublin konkurují navzájem, není tam žádná dominantní, organizující, aby někdo mohl říct – vždyť to bylo v novinách! Jestli je to dobře, nebo špatně, to se teprve uvidí.“ Celý článek

Lukáš Kovanda: FINANČNÍ KRIZE - VELMI ZAJÍMAVÉ OBDOBÍ PRO PÍŠÍCÍHO EKONOMA

15. října 2018
Média dávají ekonomické agendě prostor srovnatelný s politikou a čtenáři, posluchači i diváci informace z oblasti hltají. Lukáš Kovanda je jedním z nejžádanějších ekonomů pro vyjádření a komentáře při zprávách o rozhodnutí ČNB, vývoji řeckých dluhů, ale třeba i obchodu s chudobou. Ještě za studií spolupracoval s časopisem Týden (ekonomický redaktor, poté hlavní ekonomický analytik). „Myslel jsem, že to bude tak na tři týdny, než si najdu jinou práci ve financích, ale nakonec se mi ta práce zalíbila natolik, že jsem v médiích zakotvil na dlouhých pět let,“ vzpomínal Lukáš Kovanda. „Přišla finanční krize, a to bylo velmi zajímavé období pro ekonoma píšícího o těch věcech. Ta doba byla velmi transformativní a poznamenala celý náš život další.“ Uveřejnil zhruba stovku rozhovorů s významnými světovými ekonomy, včetně řady laureátů Nobelovy ceny (Paul Samuelson, Ronald Coase, John Nash, Robert Solow, Harry Markowitz), ale i s dalšími světovými osobnostmi. V současné době je stálým spolupracovníkem Reflexu a Českého rozhlasu, pracuje i pro našeho sourozence - Ecofin. Celý článek

Petr Koliha: BYLA BY ŠKODA, KDYBYCHOM Z ÚZKOPRSÝCH DŮVODŮ NEROZVÍJELI TRADICI VÝROBY FILMŮ PRO DĚTI!

08. října 2018
Déčko je programový okruh České televize pro děti. Jediný program u nás, který má vlastní původní tvorbu se v éteru se objevil 31. srpna 2013 - slaví tedy páté narozeniny.  Od začátku své existence je lídrem vysílání pro děti v České republice. V cílových skupinách dětí ve věku 4 – 12 let dosahuje share přes 30%. „Je to vlastně normální velká televize pro mladé diváky,“ představil Déčko jeho výkonný ředitel Petr Koliha, „děláme všechny žánry od zpravodajství a publicistiky až po zábavné pořady. Ale hlavně vzdělávací pořady – to je ta přidaná hodnota, kterou jsme s týmem při projektování Déčka přidali. Děti chceme bavit, motivovat, ale zároveň informovat o světě, orientovat je a zároveň jim poskytovat vzdělávací prvky. Samozřejmě zábavnou formou.“ Celý článek

Lenka Burgerová: CHCEME ZÍSKAT 25 % HLASŮ

05. října 2018
Volební víkend začíná. Volby, které mají dopad i do celostátní politiky, se odehrávají v Praze. Natočili jsme proto sérii rozhovorů s lídry (nebo jejich zástupci) některých kandidátek, které mají podle průzkumů šanci bojovat o post pražského primátora. Oslovili jsme také ODS a ČSSD, obě strany však měly příliš nabitý program. V našich rozhovorech dostali lídři prostor, aby řekli trochu víc, než v hromadných (korektních) diskusích. Posledním hostem Českých médií je tvář kandidátky „Praha sobě“ – architektka a historička Lenka Burgerová. Celý článek

Jiří Pospíšil: CHCEME PRAŽSKÉ VOLBY VYHRÁT, VYMĚNIT ANO A MĚSTO SPRAVOVAT LÉPE!

03. října 2018
Volební víkend je za dveřmi. Volby, které mají dopad i do celostátní politiky, se odehrávají v Praze. Natočili jsme proto sérii rozhovorů s lídry (nebo jejich zástupci) některých kandidátek, které mají podle průzkumů šanci bojovat o post pražského primátora. Oslovili jsme také ODS a ČSSD, obě strany však měly příliš nabitý program. V našich rozhovorech dostali lídři prostor, aby řekli trochu víc, než v hromadných (korektních) diskusích. Dnešním hostem Českých médií je lídr kandidátky „Spojené síly pro Prahu“ a předseda TOP 09 Jiří Pospíšil. Celý článek

Zdeněk Hřib: CHCEME ZVEŘEJŇOVAT I SMLOUVY PODNIKŮ ZALOŽENÝCH MAGISTRÁTEM

01. října 2018
Volební víkend se blíží, lidé si vyberou novou komunální reprezentaci. Volby, které mají vždy dopad i do celostátní politiky, se odehrávají v Praze. Proto jsme natočili sérii rozhovorů s lídry (nebo jejich zástupci) kandidátek, které mají podle průzkumů šanci bojovat o post pražského primátora. Na Českých médiích neuvidíte všechny lídry najednou, ale jednoho po druhém. Každý z lídrů má prostor, aby řekl trochu víc, než v hromadných (korektních) diskusích. Už ve čtvrtek jsme publikovali rozhovor s dvojkou pražské kandidátky ANO Patrikem Nacherem. Dalším hostem Českých médií je lídr kandidátky Pirátů Zdeněk Hřib. Celý článek

Patrik Nacher: ZVÝŠENÍ KONCESIONÁŘSKÝCH POPLATKŮ JE MOŽNÉ

27. září 2018
„Deset let jsem dělal tiskového mluvčího, volebního manažera, mediálního poradce a nyní jsem v roli politika. Můžu využít zkušenosti, které jsem získal, když jsem byl tiskový mluvčí a byl jsem s novináři v každodenním kontaktu a věděl jsem co je zajímá, jaké jsou ty zkratky marketingové, které otevírají prostor do sdělovacích prostředků,“ rekapituloval svou předpolitickou praxi Patrik Nacher (ANO). „Tiskový mluvčí jsem byl v Unii svobody a někdo to zaměňuje. Říkají, že že převlíkám kabáty, ale to není pravda, protože v roli politika jsem teprve nyní. Tiskový mluvčí je zaměstnanec.“ V zastupitelstvu Hlavního města Prahy chtěl být především užitečný, „Udělali jsme unikátní mapu bariérovosti Prahy – od vtažení komunity lidí se zdravotním postižením, chráněných dílen na různé akce hlavního města,“ bilancuje Patrik Nacher. „Děláme velikonoční a vánoční jarmark, kde se prodávají jejich výrobky a prezentujeme tam hendikepované sportovce. Udělali jsme na magistrátu kavárnu, kde obsluhují lidé se zdravotním postižením. Teď budeme dělat to samé v Reprocentru.“ Postupně se snažil odstraňovat i další bariéry, hlavně v dopravě. „To možná na první pohled není tak vidět, jako kdybych zprocesoval třeba výstavbu nové galerie. Ale komunita lidé se zdravotním postižením to pozná,“ dodal zastupitel ANO Patrik Nacher. Co v Praze dál? „Kromě těch hlavních témat (dopravy a bydlení), mám dlouhodobé téma. Chci zlepšit pozici mnoha Pražanů, kteří, když vezmete jejich příjmy a odečtete výdaje, které jsou v Praze vysoké, tak jsou na tom hůř než lidé z jiných krajů,“ vysvětlil Patrik Nacher. „Je to paradox. Praha je vnímána jako bohaté město, ale hodně lidí to ve svých peněženkách nepozná. Příjmy jsou tu vyšší, ale výdaje jsou tu mnohem vyšší. Naráží to hlavně u důchodců, ale i u lidí s tabulkovými platy, třeba policistů, úředníků, učitelů, zdravotních sester a tak dále. Praha generuje 25 HDP a lidé by to měli poznat na svém životním stylu. Chtěl bych proto vrátit Pražanům část vybraní daních do peněženek.“ Nedávno vydal Patrik Nacher knihu Šílenost doby korektní. „Kniha vyšla proto, abych upozornil na ty šílenosti, na ty absurdity, které prožíváme. Teď třeba se na US Open Serena Williams rozčilovala na kurtu – rozhodčí jí vzal game a ona prohrála. Já jsem jí v té chvíli dokonce fandil,“ popsal autor. „Věnoval se tomu karikaturista v Austrálii a udělal si z ní trochu srandu. A najednou je obviňován ze sexismu a rasismu a je mu vyhrožováno na sociálních sítích, a dokonce i smrtí. A to je přesně o tom. Jak on měl tu karikaturu nakreslit, když je to hráčka - žena a černé barvy pleti? Dovolím si zkratku – v překladu to znamená, že dneska můžete dělat pouze karikaturu mužů, bílé barvy pleti a heterosexuálů.“ Vládní daňový balíček ubere díky vrácení odpočtu DPH zdroje České televize a Českého rozhlasu. „My se vracíme k normálu. To není o tom, že by Česká televize a Český rozhlas o něco přicházely. Oni jenom pokračují v nestandartním procesu, který byl nastartován těsně před volbami. Byl v parlamentu prolobován a teď se to vrací do normálu,“ vysvětlil poslanec z volebního výboru Patrik Nacher. „Většinu příjmů České televize a Českého rozhlasu tvoří poplatky. Ale ty nejsou zdrojem DPH. Při výdajích si je ovšem „nově“ mohly oba subjekty na vstupu odečítat. Už tenkrát dnešní paní ministryně Schillerová říkala, že je to proti všem pravidlům Evropské unie. Teď se to vrátí do normálu.“ Reálná hodnota výnosů však klesá, náklady rostou, a to je problém. Zejména pro Český rozhlas. Navíc probíhá přechod na DVB-T2. Co dál? „Ta cesta je buď hledat úspory uvnitř, jako hledá Český rozhlas - připravuje se tam propouštění. Anebo zvýšit koncesionářské poplatky,“ uvažoval Patrik Nacher a dodal, „naposled se zvyšovaly v roce 2005. Koncesionářské poplatky jsou vlastně jiný způsob daně. Zvýšení rozhlasového poplatku o 5 Kč není po třinácti letech, kruciální. Ale určitě bych to neodůvodňoval výpadkem v DPH, ale třeba zvýšením kvality, inflací, tím, že za těch třináct let šly všechny náklady nahoru, zejména personální. Hodnota poplatku se za tu dobu výrazně snížila – bavíme se o třiceti procentech. Zvýšení poplatku je možné, ale musí se to odůvodnit.“ Celý rozhovor Jana Mrzeny s poslancem (členem volebního výboru) a dvojkou kandidátky ANO ve volbách do zastupitelstva Hlavního města Prahy Patrikem Nacherem na Českých médiích spustíte právě zde! Celý článek